Як я сказав, ми вивчаємо цю Бхагавад-гіту, яку розповідає Верховний Господь Шрі Крішна. І щоб розвіяти всі сумніви, Крішна – це не індійський Бог. Йога взагалі не пов’язана з індійськими богами.
Йога – це союз між нами, індивідуальною духовною душею. І знову ж таки, у Бхагавад-гіті сказано, що ми індивідуальні духовні душі у тимчасових матеріальних тілах. Йога означає союз між нами, вічною духовною душею … Дух вічний, але матерія, природно, з якої зроблено наше тіло, не вічна. Йога – це союз між нами, індивідуальними духовними душами та Крішною – Богом, Вічною Верховною Душею. Союз – ось що означає йога. Союз. Ще одне визначення слова “йога” – “пов’язувати, з’єднувати разом; ланцюг, зроблений з багатьох ланок, у якому кожна ланка з’єднується з іншим». Йога означає, що ми з’єднуємося із Верховною Душею. Цей союз насправді є союзом свідомості, союзом волі, союзом любові, тож це досконалий союз.
Коли люди одружуються, наприклад, у світі, раніше так було і, мабуть, так досі в багатьох країнах, йдеться про те, що це союз, це шлюбний союз між двома людьми. І це щось особливе. Шлюб – це щось особливе: тепер ми пов’язані разом із цим шлюбом. І що це означає, що люди стають одне одним? Ні. Але надія тут на те, що вони пов’язані, пов’язані у волі, свідомості, бажанні. І, що найважливіше, з’єднані у любові. Це така надія, це ідеальна картина весілля. Звичайно, на жаль, у більшості випадків це не так, але інтуїтивно в наших серцях ми знаємо, що це ідеал.
Йога – це ідеальний спосіб життя, який дозволяє нам досягти цього ідеального союзу між нами та Богом. Це те, в чому полягає щастя, де знаходиться любов, досконалість, вирішення проблем у житті. Уся Бхагавад-гіта вчить нас цьому.
Ми читаємо зараз сьомий розділ Бхагавад-гіти. Кілька днів тому ми читали, як Крішна казав Арджуні, тому, хто сприймає, слухає цю розмову: «А зараз я розповім тобі найпотаємніше знання про матеріальний і духовний світ. Коли ти володієш ним, то тобі не залишається нічого непізнаного».
Це означає, що Крішна намагається пояснити Арджуні знання про матеріальний світ – про світ матерії, і про духовний світ – світ духу. Він завжди хотів пояснити все, що Арджуні необхідно знати про матеріальний і духовний світ. Щоб ми всі знали про них: як функціонувати у них. І Крішна каже: «Коли ти оволодієш цим знанням, тобі вже не залишиться нічого непізнаного, нічого більше пізнавати».
Нам здається, що треба знати все. Ми думаємо: «Якщо я знатиму все, моє життя буде досконалим. Проте розуміння всього – це лише у матеріальному світі. Деякі люди йдуть трохи далі і включають у це астральний чи тонкий вимір, розвиток надздібностей. Щоб вони могли знати все про той світ, який є просто ще одним рівнем матеріального світу.
Але Крішна насправді не вчить цього. Він навчає, що нам потрібно знати, для того щоб ми були з’єднані з Ним. І щоб ми, таким чином, були щасливі, задоволені, щоб наше життя справді було успішним. Щоб, коли ми залишатимемо це тіло у призначений час, коли б це не сталося, ми вирушили у духовний світ. Те місце, якому ми належимо, є наш природний дім. І це успіх у житті – така успішна людина. Крішна каже, що такий щасливий йог, він досяг цього союзу в любові. Це важливо у житті. Ми дуже велике значення надаємо тому, що не має значення і, на жаль, нехтуємо єдиним, що насправді важливо.
Тому ми, учні Бхагавад-гіти, довіряємо Крішні. Різниця між істинним учнем Бхагавад-гіти і просто тим, хто читає Бхагавад-гіту в тому, що її справжній учень вірить у те, що говорить Крішна і знає, що це – істина. Ведичні священні писання навчають нас істині. Це те, що нам потрібно знати, – істина. Ми повинні прийняти, що це істина. І я можу сказати вам, що якщо ви вивчатимете ведичні писання, багато там здасться вам суперечливим стосовно того, що ви знаєте, думаєте, що знаєте зараз. Я можу вам одразу це сказати. Як, наприклад, якщо з самого початку процесу вивчення математики мене вчили б, що два плюс два – шість, я б вірив цьому: я ж вчив це. А потім приходить хтось і каже: Ні, це неправильно! Два плюс два – чотири». Для мене важко було б це прийняти. Звичайно, саме це не було б складно, ви можете порахувати на пальцях, це недосконалий приклад. Два плюс два – це чотири. Це просто приклад.
Мені було б важко прийняти це, тому що все своє життя я жив із тією «істиною», що два плюс два дорівнює шість. І ось якась людина каже: Ні, це неправильно! Мені важко це прийняти, бо я краще знаю. Але реальність така, що він має рацію. Отже, я приймаю цю людину авторитетом замість тих інших вчителів, яких я вважав авторитетами.
Що стосується істини в житті, то часто буває, що я сам стаю «верховним авторитетом»: «Я знаю. Я розумію. Я розумію. У мене був досвід. Я все зрозумів, зрозумів. Я – авторитет». Але Веди, коли ми стикаємося зі знанням Крішни, кажуть: Ні, це неправильно і повідомляють іншу істину. І для мене може бути дуже важко це прийняти, тому треба вірити у Крішну, як у Абсолютний Авторитет. Мені треба вірити в вчення Крішни, Бхагавад-гіту, Шрімад Бхагаватам та іншу ведичну літературу. Мені треба вірити у представника Крішни – духовного вчителя. І розуміти, що він знає істину. Вони знають істину, і, якщо їхня істина суперечить моїй, мені треба прийняти, що вони мають рацію, а я неправий.
У Біблії є один вислів, який часто цитується: «…і дізнаєшся Істину, і Істина зробить тебе вільним!» І це абсолютно правильно – істина звільняє нас. Що означає «звільняє»? Це означає, що звільняє від ілюзії.