Господь Чайтанья, коли Він знаходився на цій планеті 48 років, розповідав дуже потаємне знання Своїм близьким довіреним учням. І Він влаштував таким чином, щоб певні учні розкрили світові певні частини цієї істини. І вони так і зробили, написавши багато книг, і розмовляючи, звісно. І їхні учні це передавали далі. Але сам Господь Чайтанья написав лише вісім віршів. І ці вісім віршів відомі як молитви Шікшаштака. Сам Крішна пише ці молитви. Але пам’ятайте, що Господь Чайтанья явився не як Крішна, Він явився як відданий Крішни. Він з’явився як досконалий люблячий Крішни. Він показував: То яким було Його життя, це те, як має виглядати життя відданого. Тож якщо ми подивимося на життя Господа Чайтаньї, ми побачимо приклад життя чистого відданого Крішни. Найдосконаліший приклад, тому що це Крішна – найдосконаліший, абсолютна чистота в усіх відношеннях.
Господь Чайтанья написав ці вісім віршів, ці вісім молитов. Я трохи розповім про першу молитву. На жаль, можливо, я не згадаю всю її точно – у мене немає її записаної. Але я пам’ятаю достатньо, щоб розповісти загалом. Господь Чайтанья починає свої молитви з неї: «Вся слава Шрі Крішна-санкіртані!» Шрі Крішна-санкіртан – це те, що ми робимо – спільний спів цих мантр (мантра-медитація). Це називається Шрі Крішна-санкіртан. Так що Господь Чайтанья прославляє: «Вся слава Шрі Крішна-санкіртані!» Це найвище прославлення цієї діяльності. Вона настільки дивовижна і настільки досконала, що Сам Крішна прославляє її: «Вся слава Шрі Крішна-санкіртані, яка очищає серце від усього пилу, що накопичився за довгі роки!»
Серце – місце, де ми знаходимося. Серце, життя тут, як ми казали, дуже забруднене брудом, пилом. Бруд – це матеріальні бажання, карма. Все це бруд на серці. Серце накопичує цей бруд життя за життям. Це як бруд на дзеркалі: дзеркало відбиває сяйво, але коли дзеркало вкрите пилом, воно нічого не відбиває. Тому іноді це описується як дзеркало серця. Чисте серце відбиває любов до Крішни. Однак, коли дзеркало нашого серця вкрите цим забрудненням: матеріальними бажаннями, жадібністю, заздрістю, кармою – всім цим, немає жодного відображення. Так що Шрі Крішна-санкіртан очищає серце від усього пилу, що накопичився за довгі роки. Це сила Святого Імені – це Його могутність. Це єдиний спосіб, як можна очистити серце. В Калі-югу особливо, це єдиний спосіб, як можна очистити серце. Якби було багато інших способів, Господь Чайтанья так і сказав би, що є багато різних способів. Але Він сказав, що є лише один шлях. І щоб показати нам це, Він робив це Сам. Він безперестанку оспівував і робив так, що інші теж оспівували. Він не ходив і не вчив чогось іншого. Його послання було: «Оспівуйте Святі Імена, повторюйте Святі Імена, повторюйте Святі Імена».
За ким ми слідуємо в житті? Який приклад ми наслідуємо? Якщо ми будемо мудрими, ми наслідуватимемо приклад Господа Чайтаньї. Немає іншого прикладу, рівного Господу Чайтаньї. І Він не лише показав це прикладом, але записав це словами, щоб ще більше наголосити. І далі Він продовжує, говорить: «Це життя трансцендентного знання». В нас є доступне трансцендентне знання. Воно написане у Бхагавад-гіті, у Шрімад Бхагаватам, у всіх роботах великих учнів Господа Чайтаньї. Воно передається через духовних вчителів і таке інше. Трансцендентне знання доступне. Але коли ми повторюємо Святі Імена, особливо спільно, це призводить все це знання до життя.
Про що я постійно говорю? Ми не тіло, ми не тіло, ми не тіло. Але це просто філософія. Але коли ми повторюємо мантри багато, як написано, це призводить це розуміння до життя. Це стає нашим розумінням: «Так, я починаю розуміти, що я не тіло». Інакше кажучи, це призводить до усвідомлення істини. І Він каже: «Воно збільшує океан блаженства». Ми хочемо блаженства, усі хочуть блаженства. Така природа душі – бути блаженною. Ми в цьому світі навіть не знаємо, що означає блаженство, але це зовсім інший рівень щастя. І насправді у духовному житті є цілий океан цього, цілий океан блаженства. І ми можемо приймати омивання в ньому.
І дивно, що ми чуємо про духовний світ та про любов духовного світу як про океан блаженства. А потім Веди дуже ясно описують матеріальний світ як океан страждань. Це дуже відрізняється: океан страждань і океан блаженства. Слово океан використовується тому, що океан, по суті, безмежний. Він такий великий, що йому ніби немає меж. Тож у матеріальному світі ми плаваємо у цьому океані страждань. Але є можливість плавати в океані блаженства. І те, як ми можемо перенестися з страждання в блаженство, це шляхом оспівування Святого Імені.
Це можливо. Це не просто, що хотілося б. Господь Чайтанья також каже, що Він дає це оспівування, дає нам можливість відчути смак нектару, якого ми завжди прагнемо. Ми завжди дуже прагнемо скуштувати нектар життя. Нектар означає насолоду, так? Нектар квітки, нектар меду. Саме собою слово собою представляє інтенсивну насолоду. Якщо ви бажаєте продати якийсь сік, ви наливаєте його в пляшку і пишете: “Персиковий сік”. Ви можете щось продати. А якщо ви напишете “Персиковий нектар”, ви продасте багато. «О, персиковий нектар! Ух ти!” І люди беруть, тому що це є насолодою. Повторення Святих Імен Крішни дозволяє нам скуштувати нектар, якого ми завжди прагнемо. І цей нектар – любов до Бога. Ми прагнемо скуштувати нектар, насолоду, расу любові (вид духовних взаємин з Богом).
Але любов цього світу гірка, це не нектар. Вона може починатися як нектар, така солодка. Ось чому ми називаємо тих, кого ми любимо «мій солодкий» чи «моя солодка». Щось солодке. Це на початку, а наприкінці все трохи інакше: щось уже неприємне. Але у духовному світі, світі Крішни, це те, де є нектар. І його можна скуштувати за допомогою оспівування Святих Імен Крішни, Шрі Крішни-санкіртани. Це дар Господа Чайтаньї нам, це те, що Він прийшов нам дати. Він показував нам: якщо ви робитимете це – це те, що Він робив, – то результатом буде… Він виявляв неймовірні ознаки любові до Крішни, Він був повністю поглинений любов’ю до Крішни. І Його молитви продовжуються і продовжуються – це була перша і потім іде друга і так далі, і до восьмої. І кожна молитва веде все далі і далі на шляху до досконалості. Але починається це з повторення Святих Імен. Якщо людина, якщо ми, можемо якимось чином хоч трохи побачити цінність оспівування цих Святих Імен, якщо ми побачимо хоч трохи цінності, нам дуже пощастило.